Lipsa unor produse farmaceutice din țară, discutată de AMDM și distribuitorii de medicamente

04
aug
2016

Lipsa unor produse farmaceutice din țară, discutată de AMDM și distribuitorii de medicamente

          Ieri, 03.08.2016, în cadrul AMDM a avut loc o întâlnire la care a fost discutată lista medicamentelor elaborată de Grupul de lucru pentru analiza pieței farmaceutice, în urma numeroaselor adresări din partea consumatorilor către "Linia verde" a AMDM, dar și a informațiilor colectate din întreprinderile farmaceutice pe parcursul lunii iulie.

          La ședință au participat Directorul general al AMDM, dl Vladislav Zara, membrii Grupului de lucru din cadrul Agenției și reprezentanți ai întreprinderilor disrtibuitoare de medicamente în Republica Moldova:

  • ÎM "Becor" SRl
  • "Dita EstFarm" SRL;
  • "Esculap-Farm" SRL;
  • ÎM "RihPanGalFarma" SRL;
  • SA "SanFarm-Prim";
  • "Tetis International Co" SRL;

          Directorul general a mulțumit participanților pentru reacția promptă la apelul AMDM și a adus la cunoștință faptul, că în urma studiului efectuat de către Grupul de lucru pentru analiza pieței farmaceutice au fost scoase în evidență câteva cauze ale dispariției medicamentelor, cum ar fi: expirarea Certificatului de înregistrare a medicamentului, expirarea termenului de valabilitate a prețului de producător, dar și lipsa de inițiativă din partea depozitelor farmaceutice de a importa aceste medicamente.

          Vladislav Zara a menționat, că numai cu forțele comune este posibilă asigurarea necesitățile bolnavilor cu medicamente esențiale, eficiente și de înaltă calitate la prețuri accesibile.

          Participanții la discuții au declarat că sunt deschiși spre colaborare, dar au manifestat o mare îngrijorare în legătură cu normele, care le-au fost impuse prin actele normative. Deși acestea au drept scop conformarea Republicii Moldova la standardele internaționale, sunt foarte greu de pus în aplicare și au un impact negativ asupra sistemului farmaceutic în genere.

          Ulterior a fost elucidată situația pentru fiecare caz în parte.

          Cei prezenți la ședință, făcând trimitere la actele normative, au punctat trei cauze ale dispariției medicamentelor și anume:

  1. a expirat  Certificatul de înregistrare a medicamentului și deoarece producătorul nu dispune de informația despre medicament în format DTC/CTD, acesta nu-l poate depune pentru reautorizare. (Conform prevederilor Ordinului Ministerului Sănătății nr. 739 din din 23.07.2012 cu privire la reglementarea autorizării produselor medicamentoase de uz uman şi introducerea modificărilor postautorizare, pentru a înregistra un medicament în Republica Moldova producătorul trebuie să prezinte informația despre produs în format DTC/CTD).
  2.  nu a fost acceptat prețul de producător propus de către AMDM în urma calculării prețului mediu. (Conform prevederilor Hotărârii Guvernului nr. 525 din 22.06.2010 prețul acceptat pentru înregistrare în Republica Moldova urmează să fie preţul mediu al celor mai mici trei preţuri de producător pentru aceleaşi medicamente din ţările de referinţă cu care se efectuează comparaţia).
  3. deși prețul de producător propus de AMDM a fost acceptat de fabricanți, aceștea nu sunt în stare să livreze medicamentele în Republica Moldova, deoarece între timp s-au scumpit materia primă, excipienții etc.

          Directorul general și-a manifestat intenția de a stabili în comun măsurile, care urmează a fi întreprinse în vederea redresării situației și a chemat operatorii economici să vină cu propuneri fiabile pentru asigurarea consumatorilor cu medicamentele care lipsesc la moment.

          Astfel, s-au luat următoarele decizii:

  1. De a înainta spre Comisia pentru importul produselor neautorizate lista medicamentelor pentru care a expirat Certificatul de înregistrare și nu există analogi;
  2. De a întreprinde măsuri urgente, în vederea reautorizării medicamentelor pentru care a expirat CÎM-ul sau de a autoriza noi medicamente cu aceeași substanță activă și formă de prezentare.
  3. De a lua legătura cu producătorii care au înregistrat prețurile medicamentelor ce lipsesc la moment și de a duce tratative în vederea importului cât mai curând posibil al acestora.
  4. De informat medicii despre necesitatea substituirii unor medicamente cu analogi sau cu alte produse din aceeași grupă farmacoterapeurică.

          La final s-a conchis, că cca 50% din lista de medicamente care lipsesc la moment, vor putea fi procurate din farmacii în luna septembrie; pentru alte 30%, care necesită autorizare, procedura va dura câteva luni și acestea medicamente vor apărea în farmacii până la finele anului.

          În vederea evitării, în continuare, a unor astfel de situații, Directorul general a propus organizarea periodică a întâlnirilor de acest gen. 

 
 
 

Noutăţi

11
oct
2016

Atribuțiile AMDM de coordonare a procesului de aprovizionare cu medicamente a spitalelor vor fi preluate de Centrul pentru achiziții publice centralizate în sănătate.

08
aug
2016

   Curs de instruire cu tema ”GРP. Reguli de bună practică de farmacie”

04
aug
2016

        Lipsa unor produse farmaceutice din țară, discutată de AMDM și distribuitorii de medicamente

Development and support SEMSEO

(c) 2015. Medicines Agency and medical devices